آسیا، امپراطور سینمای هنری دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، روزنامه همشهری - آرش نهاوندی: هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن در 25 مه 2019 در حالی به انتها رسید که برای دومین سال پیاپی یک فیلم آسیایی توانست جایزه نخل طلا را از آن خود کند و بدین ترتیب هشتمین نخل طلا را برای قاره پهناور آسیا به ارمغان آورد. اهمیت موفقیت های آسیایی ها در جشنواره کن زمانی تعیین می گردد که بدانیم همه نوع فیلمی نمی تواند نامزد حضور در این جشنواره گردد و جشنواره کن اغلب با فیلم های محدودی برگزار می گردد و اعضای هیأت داوران این جشنواره نیز از میان افراد دنیای سینمای مشهور انتخاب می گردد.

آسیا، امپراطور سینمای هنری دنیا

تا پیش از اکران فیلم انگل (پارازیت) ساخته بونگ جون هو در روز 21 مه، فیلم درد و افتخار در فهرست منتقدان حاضر در جشنواره کن 2019 پیشتاز بود، اما استقبال و کف زدن های ممتد و طولانی تماشاگران به هنگام نمایش فیلم انگل و اقبال مثبت و کم نظیر منتقدان به این فیلم کلا اوضاع در جدول منتقدان را دگرگون کرد. به این ترتیب بود که فیلم انگل توانست در شب 25 مه جایزه نخل طلای جشنواره کن را به عنوان هشتمین فیلم از سینمای آسیا و نخستین فیلم از سینمای کره جنوبی از آن خود کند.

به اعتقاد بسیاری از منتقدان، بونگ جون هو توانسته در ژانر کمدی سیاه، نوعی فیلم پرتعلیق، بی رحمانه و خونین حول محور تراژدی اجتماعی بسازد. داستان این فیلم درباره 2 خانواده ثروتمند و فقیر است که اعضای خانواده فقیر به مرور زمان کوشش می نمایند در خانواده ثروتمند نفوذ نمایند. اعطای جایزه نخل طلا به فیلم انگل شاید یکی از مواردی بود که منتقدان در جشنواره 2019 تا حد زیادی با هم اشتراک نظر داشتند، اما اعطای جایزه نخل طلای بهترین کارگردانی به برادران داردن برای ساخت فیلم احمد جوان اتفاقی بود که صدای بسیاری از منتقدان را در آورد.

اما موضوعی که در درجه اول در جشنواره کن به ویژه جشنواره های سال های اخیر خود را نشان داده موفقیت بی چون و چرای آسیایی ها در کسب جایزه نخل طلا در کن بوده که می توان آن را هم رده جایزه اسکار، از ارزشمند ترین جوایز سینمایی سال توصیف کرد. سال جاری در حالی فیلم انگل از کره جنوبی جایزه نخل طلا را دریافت کرد که در سال 2018 نیز فیلم دله دزدان فروشگاه از کشور ژاپن توانسته بود نخل طلا را از آن خود کند.

آسیایی های دارای جایزه نخل طلا

به گزارش سایت رسمی فستیوال کن، در زمانی که هنوز جشنواره کن شکل و شمایل امروزی خود را نیافته بود و صحبت بر سر اهدای جایزه نخل طلا نبود و تنها به بهترین فیلم سینمایی از نظر منتقدان جایزه گرند پری کن اهدا می شد، سینمای هند به عنوان نخستین تجربه آسیایی در کن 1946 با فیلم شهر بی قانون، حضور یافت. پس از آن حدود 4 دهه زمان برد تا ژاپن با فیلم کاگه موشا اثر آکیرا کوروساوا نخستین جایزه نخل طلای کن را برای سینمای ژاپن و سینمای آسیا به خانه ببرد.

10 سال بعد و در سال 1993 چین با فیلم خداحافظ محبوبه من به کارگردانی چن کایگه دومین نخل طلا را برای آسیا کسب کرد. در سال 2010 سینمای تایلند هم با فیلم عمو بونمی نخستین نخل طلای خود از کن و ششمین نخل طلای آسیا را کسب کرد. در 2 سال 2018 و 2019 نیز به ترتیب دله دزدان فروشگاه و انگل (پارازیت) از سینمای ژاپن هفتمین و هشتمین نخل طلا را برای آسیا به ارمغان آوردند.

اولین نخل طلای ایران و چهارمین نخل طلای آسیایی

در سال 1997 سینمای ایران برای نخستین و تا به امروز تنها بار توانست جایزه نخل طلای کن را دریافت کند. در این سال فیلم طعم گیلاس عباس کیارستمی مستندساز مشهور ایرانی که در فیلم هایش اغلب از نابازیگران استفاده می کرد، نخستین جایزه نخل طلا را برای ایران به خانه آورد. داستان نامتعارف این فیلم و شیوه پرداخت به روایت داستان در فیلم از عوامل اصلی موفقیت این فیلم ایرانی در کن بودند.

فیلم طعم گیلاس با بازی همایون ارشادی داستان مردی میانسال (آقای بدیعی) را روایت می نماید که قصد خودکشی دارد و قبرش را از قبل در کنار درختی کنده است. او می خواهد قرص های خوابش را یک جا بخورد و شب در این قبر بخوابد. وی دنبال کسی است که پس از مرگش، صبح فردا روی جسد او خاک بریزد.

هزینه های سرسام آور جشنواره فیلم کن

اما مهم ترین نکته ای که همیشه مورد توجه کارشناسان در حوزه های سینمایی و مالی بوده هزینه های عجیب و باورنکردنی جشنواره کن بوده است. تمام فیلم ها برای حضور در جشنواره کن باید هزینه های خود را تقبل نمایند. هر فیلم مستقل یا ساخته شده توسط استودیو های هالیوودی باید برای حضور در جشنواره کن دست کم حدود 500 هزار تا یک میلیون دلار هزینه کند.

سازندگان و تهیه نمایندگان و سرمایه گذاران فیلم ها باید هزینه های تبلیغاتی خود را در این جشنواره تقبل نمایند، از همین رو بخشی از این هزینه 500 هزار تا یک میلیون دلاری مربوط به بیلبورد های تبلیغاتی فیلم می گردد که بین 100 تا 108 هزار دلار خرج دارند. هر فرد برای سفر و اقامت در کن باید حدود 100 هزار دلار هزینه کند. ستاره های سینمای حاضر در کن معمولا در هتل مجلل مجستیک باریر اقامت دارند.

در واقع این هتل به اهالی سینما که به کن سفر می نمایند اختصاص یافته است. گران ترین سوئیت های این هتل کریستین دیور و مجستیک نام دارند و هزینه اقامت در این سوئیت ها به ترتیب شبی حدود 34 و 45 هزاردلار است. مراسم افتتاحیه و اختتامیه کن هم در این هتل برگزار می گردد و حدود 350 هزار دلار صرف این مراسم می گردد.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: برترین ها
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27763

به "آسیا، امپراطور سینمای هنری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیا، امپراطور سینمای هنری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید