آیین ششه در دامغان برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، آیین ششه در دامغان برگزار گردید.

آیین ششه در دامغان برگزار گردید

مهدی قاسمی گفت: آیین فرهنگی و معنوی ششه که به شه شه نیز معروف است، آیینی کهن در دامغان است که در نخستین سال برگزار گردید و در پی ثبت این آیین کهن هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان اضافه نمود: کشاورزان و باغداران دامغانی براساس اعتقادات و سنت های قدیم، با آغاز سال تازه در روزهای 6، 16، 26، 36، 46، 56 و 66 بعد از سال تحویل، منتظر نزولات آسمانی و بارش باران بودند.

او ادامه داد: در این آیین، روز شصت و ششم بعد از نوروز را آغاز گرما و کاهش نزولات آسمانی دانسته اند و با پخت آش زنگلاچو و توزیع بین مردم علاوه بر نذر برای برکت در محصول نسبت به جمع آوری کرسی اقدام می کردند و برای جمع آوری محصولات آماده میشدند.

قاسمی اضافه نمود: با گذشت سالهای بسیار و با وجود ورود عصر تکنولوژی و مدرن امروز، همچنان بسیاری از باغداران و کشاورزان منطقه براساس این فرهنگ قدیمی فعالیت های خود را دنبال می نمایند.

او با اشاره به اینکه یکی از مشخصه های فرهنگی همه اقوام و جوامع بشری، داشتن و برپایی جشن ها و آیین های سنتی است، گفت: در شهرستان دامغان، آیین ها و آداب و رسوم مختلف سنتی، فرهنگی و معنوی وجود دارد که به مناسبت های گوناگون در سطح شهر و روستاهای این شهرستان برگزار می گردد.

قاسمی اضافه نمود: با توجه به اینکه در زمانهای مختلف، گردشگران بسیاری از سراسر نقاط کشور به این شهرستان سفر می نمایند، با برگزاری این آیین ها و جشن ها میتوان به توسعه صنعت گردشگری یاری کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان گفت: آیین معنوی گل غلتان امیریه، شیردوشان (امامدر) دیباج، حلواپزان تویه رودبار، نوروز خوانی جزن و کیسه دوزان در مسجد تاریخانه دامغان از جمله آئین ها و میراث معنوی کهن شهر دامغان، مهد تمدن و فرهنگ است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164354

به "آیین ششه در دامغان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین ششه در دامغان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید