بورسیه بیش از 260 دانش آموز در منطقه ها محروم جنوب کرمان

به گزارش مجله سرگرمی، علی اکبر آسا با بیان اینکه مؤسسه بین المللی دیدبان عدالت در پی ارتقاء سطح کیفیت آموزش در منطقه ها محروم است، گفت: مؤسسه ما بیش از 260 دانش آموز با استعداد را در منطقه ها محروم جنوب کرمان بورسیه نموده است.

بورسیه بیش از 260 دانش آموز در منطقه ها محروم جنوب کرمان

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر- بهره مندی از سواد که حداقل آن خواندن و نوشتن است حق هر انسانی است که مرز باسوادی با بیسواری را معین می نماید. 17 شهریور ماه برابر با 8 سپتامبر، روز جهانی مبارزه با بیسوادی نامگذاری شده است. جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس همیشه تدابیری جهت مبارزه و ریشه کنی بیسوادی را در دستور کار قرار داده و تا به امروز راه کار ها و برنامه های مدونی را در پیشبرد سوادآموزی همگانی در شهر ها و روستا های مختلف کشورمان اتخاذ نموده است.

دکتر علی اکبر آسا، مدیر مؤسسه بین المللی دید بان عدالت در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر اقدامات این مؤسسه را در جهت ریشه کنی بیسوادی درمنطقه ها محروم و دورافتاده کرمان و تهران تشریح نموده که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

مؤسسه بین المللی دیدبان عدالت چه اقداماتی را در راستای مبارزه با بیسوادی در تهران و کرمان به ویژه منطقه ها محروم انجام داده است؟

مؤسسه ما حدود 5 سال است که در جنوب استان تهران و در شهرستان رودبار جنوب و بخش جازموریان خدمات آموزشی و اجتماعی ارائه می نماید. آنچه که مدنظر ما است توسعه و تعمیم عدالت آموزشی است که طبیعتا مقابله با بیسوادی و توانمندسازی افراد در حوزه آموزش می تواند یکی از مأموریت های موسسه ما تلقی گردد.

با توجه به آنالیز ها و شناسایی های انجام شده در جنوب کرمان معین شد که بیشتر جمعیت میانسال و سالخورده این منطقه بیسواد یا کم سواد هستند و به همین علت فرزندان شان هم از انگیزه و حمایت لازم و کافی در حوزه آموزش و تحصیل برخوردار نیستند.

متأسفانه آموزش رسمی که به وسیله آموزش و پرورش سرپرستی می گردد در این منطقه کارآمدی چندانی نداشته، علتش هم این است که این منطقه یکی از منطقه ها دورافتاده است و حدود 400 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد و نظارت جدی آنجا صورت نمی گیرد و این مسئله باعث شده آموزش، کیفیت مناسبی نداشته باشد.

تمام کوشش ما این است که بتوانیم در حوزه آموزش و آسیب های اجتماعی در این منطقه رشد ایجاد کنیم و در این راستا حمایت ها و نگاهمان در حوزه آموزش معطوف به معلمان و اولیای آموزشی است که اگر توانمندی شان افزایش یابد می توانند ارتباط مؤثر با دانش آموزان برقرار کنند تا بچه ها تحصیل را رها نکنند. به همین دلیل سلسله کارگاه های آموزشی با موضوع ارتباط مؤثر و انتقال مفاهیم را برای معلم های این منطقه برگزار کردیم.

اقدام دیگر ما ترمیم و بهسازی فضا های بصری و آموزشی در مدارس است چرا که فضا ها مثلا برای دانش آموزان ابتدایی مناسب نبود. دیوار ها علاوه بر کثیفی هیچ رنگ و لعابی نداشت که در دانش آموزان انگیزه ایجاد کند، ما تعدادی از مدارس را انتخاب کردیم و متناسب با سن دانش آموزان رنگ آمیزی و نقش هایی هم روی در و دیوار ترسیم کردیم. در مدارسی که کتابخانه ای وجود نداشت کتابخانه ایجاد کردیم. در مدارس دیگر که کتاب ها بر مبنای سن دانش آموزان موضوع بندی نشده بود کتاب ها را متناسب با سن بچه ها موضوع بندی کردیم که هم مهارت های مطالعاتی و هم انگیزه دانش آموزان افزایش یابد.

در دوره همه گیری کرونا، 2 سایت کامپیوتر برای آموزش مجازی دانش آموزان در این منطقه ها ایجاد کردیم تا کیفیت آموزش بچه ها بالا برود. بعلاوه هر دوماه یکبار تیمی از معلمان را به این منطقه ها اعزام می کنیم تا اشکالات درسی دانش آموزان را برطرف کنند.

آیا در حوزه بچه ها بازمانده از تحصیل در دوران کرونا و به ویژه بچه ها دارای معلولیت این مؤسسه اقداماتی انجام داده؟ اگر بله، آماری در این زمینه بفرمایید؟

در منطقه ها جنوب کرمان بحث دانش آموزان با استعداد مطرح است. اما در اطراف تهران و در منطقه ها پر آسیب تهران بحث بچه ها بازمانده از تحصیل مطرح است. در سال های قبل و بعلاوه در دوران کرونا در منطقه دروازه غار و منطقه ها حاشیه تهران و کوره پس خانه ها و در منطقه پاکدشت، ورامین و بعلاوه منطقه کن اردو هایی را برای خانواده های ساکن در این منطقه ها برگزار و خدمات روانشناسی به آن ها ارائه کردیم. چون آموزش به صورت حضوری تعطیل شده بود بسیاری از خانواده ها لوازم لازم برای آموزش مجازی را در اختیار نداشتند به همین دلیل با هماهنگی شورا های روستا ها در مدارس و مساجد عظیم فضا هایی را برای آموزش مهارتی دانش آموزان ایجاد کردیم و تیمی از پزشکان، روانپزشک ها و مربیان آموزشی را با حفظ پروتکل های بهداشتی به این منطقه ها اعزام کردیم تا مشاوره و خدمات تخصصی و درمانی و بعلاوه ایمن سازی و راه های مقابله با کرونا را به دانش آموزان آموزش و ارائه دهند.

در مورد بچه ها استثنایی و دانش آموزان معلول هم در حاشیه تهران اردو هایی برگزار و به آن ها خدمات آموزشی ارائه کردیم.

آمار در حوزه های مختلف آموزشی و اقدامات مؤسسه ما فرق دارد. در حوزه های آموزشی 30 نفر سال گذشته و 230 نفر سال جاری بورسیه کردیم، اما در حوزه هایی همانند برطرف اشکال یا تدریس های نوبه ای بیش از 1000 دانش آموز در تهران، پلدختر و جنوب کرمان از خدمات آموزشی ما استفاده نموده اند.

برای کاهش بیسوادی در استان کرمان چه راه کار هایی را در پیش گرفته اید؟

در استان کرمان توجه ما متمرکز بر تقویت وارتقاء سطح و کیفیت آموزش است، چون آن چیزی که عمدتا باعث ترک تحصیل دراین منطقه ها می گردد کیفیت پایین آموزش و عدم پیگیری است. مثلا دانش آموزی الان کلاس ششم است، اما یک خط از کتاب را نمی تواند بخواند و حتی نام و فامیل خود را کامل نمی تواند بنویسد.

مؤسسه دیدبان عدالت یک مرکز به نام مدرسه ایران با هدف شناسایی استعداد های برتر در منطقه جنوب کرمان راه اندازی کرد. در این طرح افراد با استعدادی که در روستای خود دسترسی به آموزش ندارند از حمایت های مؤسسه ما برخوردار می شوند تا بتوانند به دیگران هم آموزش دهند.

در حال حاضر مدرسه ایران سال دوم فعالیتش را پشت سر می گذارد. همانطور که پیش از این اشاره کردم سال گذشته ما 30 دانش آموز را در منطقه زهکلوت و رودبار جنوب بورس کردیم و به آن ها آموزش دادیم. چون سال گذشته سال اول طرح ما بود ما جامعه آماری کمتری داشتیم، اما سال جاری از ابتدای سال که سال دوم این طرح است بیش از 230 نفر از دانش آموزان را در منطقه ها جنوب کرمان شناسایی و ثبت نام کردیم. پایه آموزش های ما در این مدرسه مجازی است، اما هر 45 روز یک بار معلم ها در منطقه حاضر می شوند و آموزشی که به صورت مجازی ارائه شده را پیگیری می کنند و در کلاس های برطرف اشکال به پرسش های دانش آموزان پاسخ می دهند. علاوه بر این همه دانش آموزان در مدرسه ایران هفته ای 2 ساعت از مشاوره روانشناسی برخوردارند و مهارت زندگی و مهارت مطالعه و برنامه ریزی را یاد می گیرند تا بتوانند بهتر شرایط خود را مدیریت کنند.

در دوران کرونا ریشه کنی بیسوادی به ویژه بیسوادی در میان دختران و زنان از زمان فعالیت دیدبان عدالت در منطقه ها روستایی و کم برخوردار کرمان تا چه مقدار با کاهش همراه بوده است؟

هدف ما تقویت آموزش است. تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در منطقه ها جنوب کرمان بورسیه ما هستند که تعداد زیادی را هم دختران تشکیل می دهند. تمام کوشش ما این است که بنیه علمی این بچه ها بالا برود و در این جهت از برترین معلم ها استفاده کردیم. قطعا در آینده تمام این بچه ها همیار های ما در منطقه خود خواهند شد، چون سطح آموزش در این منطقه بالاتر می رود و تعداد افرادی که از تحصیل و آموزش با کیفیت محروم می شوند بسیار اندک خواهد شد.

در نهایت برترین راه حل در مورد ارتقاء هر چه بیشتر سوادآموزی در منطقه ها محروم کرمان را تشریح فرمایید؟

برترین راه حلی که می تواند سوادآموزی را در جنوب استان کرمان توسعه و ارتقاء دهد نظارت بر اجرای کیفیت مناسب آموزش است. متأسفانه در این منطقه ها سطح نظارت بسیار پایین است. با توجه به اینکه افرادی که در مناصب آموزشی قرار می گیرند قوم و خویش هستند اگر نکته منفی در حوزه آموزش ببینند چشم پوشی می کنند و پیگیر نمی شوند سطح کیفیت آموزش ارتقاء نمی یابد و ضررش به مردم می رسد.

طرح هایی را درخصوص راه اندازی شبکه دیدبان ها در منطقه ها روستایی ارائه کردیم که می تواند به سیستم نظارتی یاری کند و مسائل حوزه آموزشی را برطرف نماید. تا زمانی که مبنای سیستم آموزشی رسمی تغییر نکند قطعا کیفیت سوادآموزی در این منطقه ها پایین است، اما اگر این سیستم تغییر کند و نظارت قوی صورت بگیرد دیگر شاهد بیسوادی در این منطقه ها نخواهیم بود.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 157483

به "بورسیه بیش از 260 دانش آموز در منطقه ها محروم جنوب کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورسیه بیش از 260 دانش آموز در منطقه ها محروم جنوب کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید