بیماری های شایع و مسری بچه ها و درمان آن

به گزارش مجله سرگرمی، بیماری های شایع و مسری همیشه در کمین بچه ها است. بیماری هایی مثل فلج اطفال، سیاه سرفه، آبله مرغان، حصبه، دیفتری، سرخک، سرخچه، کزاز و اوریون

بیماری های شایع و مسری بچه ها و درمان آن

بیماری های شایع بچه ها بسیار زیاد می باشد و در بسیاری از مواقع عامل ایجاد یک بیماری، مبتلا شدن به بیماری های دیگر است. بنابراین باید دقت کنیم که کودکمان به اشخاصی که بیماری واگیر دار دارند، هرگز نزدیک نشود. اینک به آنالیز شایع ترین بیماری های واگیر دار بچه ها می پردازیم.

فلجاطفال:

ویروس این بیماری، کودک 5 تا 9 ساله را مبتلا نموده و به شدت مسری است.تماس با بیمار مبتلا شده و یا استفاده از وسائل وی بچه ها دیگر را نیز مبتلا می نماید. سردرد و کوفتگی بدن همراه با تب خفیف از نشانه های این بیماری استکه در فصل تابستان رواجبیشتری می یابد. دوره کمان یا نهفتگی یک تا سه هفته بوده و دوره بروز آن بهشدت بیماری بستگی دارد.از وهله بروز نشانه ها تا فرو نشستن تب، کودک را قرنطینه می نمایند. جهت پیش گیریواکسن قطره خوراکیاستعمال می شود.

سیاه سرفه:

باسیل سیاه سرفه ازطریق تماس با بیمار دیگر به کودک سالم منتقل شده و معمولا ده روز دوره نهفتگیدارد. از هنگام تولد تا شش سالگی کودک را تهدید نموده و در بهار و زمستان رایج می باشد. سرفه شدید، استفراغپیاپی و دورگه شدن صدا ازنشانه های سیاه سرفه است. دوره بیماری دو ماه بوده و ضمن قرنطینه کودک درمانبا آنتی بیوتیک انجام می پذیرد. پیش گیری آن با تزریق واکسن سه گانه صورت می گیرد.

آبله مرغان:

تماس با بیمار ووسائل او، ویروس این بیماری را انتقال می دهد. دوره نهفته آن 13 تا 17 روز بودهو مدت بیماری یک تا دو هفتهاست. سرتاسر بدن از تاول های چرکین شفافی پوشیده می شود که پس از چندی دلمه شده و می افتند. آب ریزشبینی و تب خفیف از نشانه های دیگر بیماری است. این عارضه به طور کلی در دوران کودکی عارضشده اما در زمان های دیگرنیز ممکن است فرد را مبتلا کند. دور نگه داشتن کودک بیمار از دیگران لازم بوده و واکسیناسیون معمولنیست.

حصبه:

مصرف آب و غذای آلودهبه باسیل حصبه باعث ابتلای کودک می شود. بچه ها و نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا هستند و دوره نهفته آن تا یک تا سه هفته است. در تابستان شیوع بیش تری دارد. مدت بیماری از شش تادوازده هفته متغیر است. تب،کسالت عمومی و سر درد نشانه های این بیماری است. جهت پیشگیری واکسن حصبه تزریق می شود.

دیفتری:

باسیل این بیماریمسری است و دوره نهفته آن یک هفته می باشد. تا شش سالگی کودک را تهدید می نماید و فصل شیوع آن بهار وپاییز است. نشانه های دیفتری: تب شدید، گلودرد، بروز لکه های سفید برلوزه ها وحلق بوده و مدت آن به شدتبیماری بستگی دارد. درمان با آنتی بیوتیک و دارو های دیگر انجام می گیرد و جهت پیشگیری واکسن سه گانه تزریقمی شود.

سرخک:

ویروس سرخک مسری بودهو بچه ها یک تا پنج ساله را مبتلا می نماید. دوره نهفته آن 10 تا 14 روز می باشد و مدت بیماری یکهفته به طول می انجامد. قرمز شدن چشم ها، آب ریزش بینی، سرفه های خشک و جوش های سطحی و تب از جملهنشانه های سرخک است. شیوع آن در اوایل پائیز و فصل بهار می باشد. درمان با آنتی بیوتیک و پیش گیری به وسیلهواکسن صورت می پذیرد.

سرخچه:

ویروس این بیماریمسری بوده و دوره نهفتگی آن دو تا سه هفته بوده و مدت بیماری 3 تا 5 روز است. نشانه های آن تب، گلو درد و بروز دانه هایقرمز رنگ بر سطح بدن و به ویژه صورت و اطراف دهان است. قرنطینه بیمار لازم است و از آن جا که زن باردار به راحتی به سرخچه مبتلامی گردند باید بیمار را از وی دور داشت تا عوارض آن متوجه جنین نشود. بچه ها و نوجوانان در معرض اینعارضه هستند و فصل شیوع آن بهار است. پیش گیری با واکسن انجام می شود.

کزاز:

باسیل این بیماری ازتماس با خاک آلوده به کودک منتقل می شود. دوره نهفتگی 5 تا 14 روز بوده و مدت بیماری به شدت آنبستگی دارد. کزاز در تمام فصول و در همه دوران زندگی سلامتی فرد را تهدید می نماید.درمان به وسیله بستری کردنبیمار انجام گرفته و پیشگیری با تزریق واکسن می باشد. نشانه های کزاز: تشنج،انقباض آرواره ها و دشواریدر فرو بردن غذا است.

اوریون:

ویروس اوریون یا گوشکمسری است. دوره نهفته 2 تا 4 هفته و مدت بیماری 2 تا سه هفته است. تا 15 سالگی، فرد را مبتلا نموده وفصل شیوع آن اوایل بهار و اواخر زمستان می باشد. تب و لرز، سر درد و ورم دو سویآرواره ها از نشانه های اوریوناست. با واکسیناسیون می توان به پیش گیری این بیماری پرداخت.

التهابلوزه:

تب و گلو درد و سرفه از نشانه های آن بوده دوره نهفتگی 2 تا 5روز طول می کشد. مانند کزازدر دوران مختلف زندگی و همه فصل ها شایع می باشد و مدت بیماری 3 تا 4 است. پنی سیلین درمان نماینده این عارضه می باشد و طریقه ای جهت پیش گیری وجود ندارد.

منبع: کتاب بیماری های شایع و مسری کودک از فریناز عسگری

hmvd.ir: مجله همراهان | مجله خبری و ورزشی همراهان

nicepatogh.ir: مجله نایس پاتوق | مجله دورهمی گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: setare.com
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116894

به "بیماری های شایع و مسری بچه ها و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های شایع و مسری بچه ها و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید