جودو و پرونده پر از ابهام در دادگاه CAS، اتفاق خوب برای ایران

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، دادگاه حکمیت ورزش از میان سه تاریخ پیشنهادی برای تشکیل جلسه و مشخص تکلیف پرونده جودو ایران، 26 شهریورماه را انتخاب نموده و بر همین اساس آخرین لوایح دفاعی در حال تکمیل و ارسال است و اعضای تیم دفاع کننده ایران آماده سفر به لوزان می شوند.

جودو و پرونده پر از ابهام در دادگاه CAS، اتفاق خوب برای ایران

بر اساس آخرین اطلاعات کسب شده از جدیدترین نامه ارسالی CAS، بعضی ادعاهای فدراسیون دنیای در آخرین لایحه ارائه شده فدراسیون دنیای مورد قبول قرار نگرفته است. ضمن اینکه از لیست 15 نفره شاهدان این نهاد بین المللی، شهادت سه ایرانی و در مجموع شش نفر مورد قبول قرار گرفته و نام 9 نفر از شاهدان از جمله ماریوس ویزر رئیس، نایب رئیس و دبیر کل فدراسیون دنیای از این لیست خارج شده تا مسئولان رده بالای IJF با حضور در دادگاه فقط تماشا باشند.

در این بین نکته ای که جای تأمل و البته سوال دارد، حضور محمد منصوری در لیست شاهدان IJF و البته پذیرش آن از سوی دادگاه حکمیت ورزش است. سرمربی سابق تیم ملی جودو ایران بعد از مسابقات قهرمانی دنیا از ایران خارج و به سعید ملایی ملحق شده است. وی که معلوم نیست چگونه ویزا شنگن به صورت آزاد دریافت نموده، نه تنها همراه تیم ملی در مسابقات دنیای 2019 توکیو نبود، بلکه شش ماه قبل از سمت خود استعفا داده و کنار رفته بود. اینکه چرا شهادت فردی که در جریان اتفاقات توکیو نبوده و تنها به وسیله واسطه ها مطالبی شنیده، مورد قبول واقع شده نیز تعجب برانگیز است.

دادگاه CAS همچنین از میان هفت شاهد معرفی شده ایران نیز تنها دو نفر را مورد قبول قرار داد، اما با اعتراض ایران این تعداد به سه نفر افزایش یافت. بر همین اساس نصرالله سجادی، محمدرضا داورزنی، مجید زارعیان، آرش میراسماعیلی، وکیل و دستیار وی از ایران برای حضور دادگاه راهی سوئیس خواهند شد. مهمترین فردی که نامش از لیست شاهدین ایران حذف شد، سیدرضا صالحی بود. در واقع مردی که بخش عمده ای از ادعاهای طرف مقابل از جمله تماس تصویری روی اوست، در این جلسه حضور نخواهد داشت.

در این پرونده ابهامات زیادی است که باید مورد توجه دادگاه حکمیت ورزش قرار گیرد و مهمترین آن حمایت IJF از رژیم اشغالگر قدس است. چرا و چگونه فدراسیون دنیای بر خلاف عرف دنیای برای برطرف تعلیق شرطی نامعقول قرار داده و آن طراحی یک تورنمنت چند جانبه با حضور ایران و رژیم اشغالگر قدس در مجارستان است و ادامه داستان… تعلیق دو ساله جودو تونس که همچنان ادامه دار است و تعلیق چهار ماهه امارات برای جلوگیری از حضور جودوکاران رژیم اشغالگر قدس همه و همه بیانگر همین حمایت خارج از قاعده است.

از سوی دیگر نکته مهم و اساسی برای جودو ایران پس از انتها جلسه و اعلام نتیجه این دادگاه است. هر چند اعلام رأی این دادگاه برای ورزش ایران اهمیت فوق العاده ای دارد و شاید سرنوشت کل رشته های المپیکی برای ادامه کار به همین رأی دادگاه بستگی داشته باشد، ولی از سوی دیگر نتیجه هر چه باشد جودو کشور را تحت تأثیر خواهد قرار خواهد داد.

آنالیز یک مورد تقریباً مشابه نشان می دهد که نتیجه دادگاه CAS برای ماریوس ویزر رئیس فدراسیون دنیای اهمیت فوق العاده ای دارد. سال 2007 و بعد از جریان انتخابات فدراسیون دنیای در ریو که به کنار زدن پارک کره ای ختم شد، مسئولان اتحادیه پان امریکن در حمایت از این کره ای موضوع را به دادگاه حکمیت ورزش ارجاع و در نهایت پیروز شدند. اما ویزر، خیلی زود این موضوع را با تشکیل اتحادیه ای جدید و انتخاب یک برزیلی به عنوان رئیس حل و فصل کرد و مخالفان خود را زودتر از حد تصور کنار زد.

هدف از بیان این موضوع آن بود که آرش میراسماعیلی برای دوران پس از رأی دادگاه تدبیر کند که به نظر می رسد تعامل با محمد درخشان مهمترین گام او برای مدیریت موضوع فوق است. رئیس جوان جودو ایران به خوبی ثابت کرد که برای جودو ایران دست به هر کاری می زند. کیست که از اختلاف میان میراسماعیلی و درخشان آگاه نباشد، ولی او برای آنکه بتواند دوران پسا CAS را مدیریت کند، همه این اختلافات را کنار گذاشت تا از ظرفیت های رئیس پیشین فدراسیون جودو و ارتباط خوب او با مسئولان IJF بهترین را بهره با برد.

اینکه محمد درخشان حاضر شد دست کمک پیش آمده از سوی میراسماعیلی را به گرمی فشار دهد نیز نکته مهمی بود. امیدواریم این تعامل برد- برد در نهایت به سود جودو ایران ختم گردد. چرا که نتیجه دادگاه هر چه باشد، احتیاج به رایزنی دارد تا جودو از بن بست فعلی خارج گردد.

در تاریخ 26 شهریورماه و در روز برگزاری دادگاه، از ساعت 8 صبح جلسه دادگاه شروع و شاهدین طبق زمانبندی معین با حضور در این جلسه در مدت 20 دقیقه زمان معین شده، ضمن بیان اظهارات خود به سوالات پاسخ خواهند داد و در نهایت در زمان رسیدگی عصر، جمعبندی لازم صورت خواهد گرفت.

hmvd.ir: مجله همراهان | مجله خبری و ورزشی همراهان

nicepatogh.ir: مجله نایس پاتوق | مجله دورهمی گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 94098

به "جودو و پرونده پر از ابهام در دادگاه CAS، اتفاق خوب برای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جودو و پرونده پر از ابهام در دادگاه CAS، اتفاق خوب برای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید