مطلوب خواندن کتاب برای بچه ها بهتر از زیاد خواندن است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گلستان، به بهانه سوم تیرماه روز دختر، سراغ سارا بازوی شاعر و نویسنده جوان گلستانی با نام هنری سارک رفتیم. او هم اکنون دانشجوی زبان و ادبیات فارسی است و تا به امروز مجموعه شعر بهاران شعرهای پاییزی و برگ ها که منند از وی به همت نشر یاقوت سرخ روانه بازار نشر شده است. با خانم بازوی که در این ایام در حال تدوین دفتر سوم شعرش است و حتی گویا کردن این اثر، درباره نقش دختران امروز و مادران فردا در شکل گیری عادت مطالعه در فرزندانشان و نیز رونق کتاب خوانی به گفت وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

مطلوب خواندن کتاب برای بچه ها بهتر از زیاد خواندن است

دختران امروز، مادران فردا به شمار می آیند، به نظر شما شایسته است دختران چگونه باشند تا در آینده بتوانند عادت به مطالعه را در بین فرزندان خود شکل بدهند؟

قبل از پاسخ دادن به این پرسش باید بگویم دختران و پسران در انتقال فرهنگ به خصوص فرهنگ اصیل کتاب خوانی به یک میزان سهم می برند و مسئول اند ؛ اما دختران وطن ما می توانند با نفوذ و دقت قابل توجهی این کار را انجام بدهند. به این شکل که کتاب بخوانند، گزیده انتخاب کنند و بخوانند. این موضوع مهمی است، گزیده و مطلوب خواندن از زیاد خواندن بهتر است. یا اگر بخواهم به مورد دیگری اشاره کنم به عنوان نمونه برای کسانی که می خواهند بنویسند، معتقدم کافی است در ابتدا نوشتن را به عنوان یک مهارت نگاه کنند؛ مهارتی که نیاز به ممارست دارد تا بتوانند متن مطلوبی را خلق کنند.

به عنوان یک نویسنده معتقدم اگر از کلمه متن استفاده می کنم، منظور صرفاً هر واج و کلمه و جمله است و هرچه از ارتباط آن ها به وجود می آید و با در نظر نگرفتن قالب هاست. همچنین دومین قدم جرئت برای نوشتن است؛ جرئت مقوله مهمی است؛ هم برای تقلید از نویسندگان کلاسیک به عنوان الگو و هم برای رسیدن به تفاوت ها و خلق و نوآوری. درمجموع همه انسان ها با خواندن کتاب به فرای احساسات و عواطف و جریان های گفته و ناگفته می فرایند و این لذتی انسانی است، برای هدیه کردن این ارزش به نسل بعد باید از همان کتاب ها کمک گرفت. باید دانست و دانستن راهکارها با خواندن میسر است.

همچنین عادت به مطالعه برای فرزندان، از عادت کردن به مطالعه برای خودمان به وجود می آید. آن ها می بینند و حالا تکرار و تا قسمت قابل توجهی تکرار و تکرار و بعد حالا می شود گفت این جزو تو خواهد شد. کتاب خواندن جزوی از تو است؛ بنابراین گفتن جملاتی از این دست به بچه ها که اگر این کتاب را بخوانی به پارک می رویم و یا برایت خیلی خوبه، به نظرم کاری از پیش نمی برد. بچه ها برای شروع نیاز به الگو دارند و شما (دختر امروز و مادر فردا) باید متناسب با مواردی که از آن ها انتظار دارید، رفتار کنید؛ حتی برای دقایقی در روز کتاب بخوانید. بچه ها باید ببینند کتاب خواندن از مدام تمیز کردن خانه مهم تر است. چون شما باید به ذهن که مکانی برای روان شماست، بیشتر از هر چیزی اهمیت بدهید زیرا بچه ها مقلدهای مستعدی هستند که می توانند در آخر خالق باشند.

به عنوان یک بانوی جوان اهل مطالعه و ساعی در نوشتن، به جامعه دختران هم استانی خود و دیگر نقاط کشور، مطالعه چه کتاب هایی را توصیه می کنید و ضروری می دانید در راستا زندگی مطالعه کنند؟

محیط های متفاوت و فرهنگ های متفاوت، علاقه مندی ها و حتی لزوم مطالعه مباحث رو متفاوت می کند؛ یعنی خانمی در یک شهر کوچک تر با مسائل و چالش ها و یا فواید مختص همان محیط منجر به علاقه مند یا ملزوم به مطالعه یک کتاب می شود، پس آسیب شناسی یا اثربخشی مسائل و از همه مهم تر فرهنگ عامه در انتخاب تأثیر بسزایی دارد.

اما برای در میان گذاشتن تجربیات اندکم باید بگویم من کتاب خواندن را با کتاب های روانشناسی مادرم شروع کردم. خواندن کتاب هایی که مستقیما با زندگی و نحوه عملکرد ما در پایگاه های اجتماعی و شخصی مان ارتباط دارد، به نظرم حائز اهمیت است. مثلا کتاب های برای کنترل رفتارها و نحوه برخورد ما با مسائل، از سویی دیگر خواندن کتاب های ادبی کلاسیک زمینه مناسبی برای شروع است.

اما نکته خیلی مهم از نظر من این است که ما کتاب ها را در امتداد هم و در فواصل تعیین انتخاب کنیم؛ به این منظور که اگر در ماه دارید روی یک مسئله مثل بخشش و بخشودگی تمرکز می کنید، سعی کنید کتاب های مرتبط با این مبحث را بخوانید و مبحث جدیدی با مضمون مثلاً طب سنتی وارد این علوم را نکنید. بعدش بعد از یک فاصله زمانی به سراغ مبحث دیگری بروید.

چندی پیش ووچکوویچ، کننده انتشارات لاگونا از بزرگ ترین ناشران کشور صربستان اظهار کرده بود که خواندن روزمره کتاب به انسان آرامش می دهد و ما را از واقعیت های کنونی به خاطر بیماری همه گیر ویروس کرونا دور کرده و قدرت ذهنی ما را تقویت می کند. نظر شما چیست و در این راستا چه توصیه ای به هم نسلان خود دارید؟

تنهایی یا دور شدن از روزمره و افراد دیگر، قدرت تصور و ادراک را بالا می برد؛ چون حواس ما را متمرکز می کند روی رفتارها و کنش ها و همچنین تجلیل وارانه ما را به سمت درک ناشناخته ها سوق می دهد؛ و خُب این موضوع یعنی طرح سؤال. بعد تحلیل آن موضوع برحسب اطلاعات آرشیوی که ما در طی زندگی جمع کردیم و گاهی غافل بوده ایم از آن، همه را به سمت خواندن مطلب ها راهنمایی می کند؛ و این انگیزه است. انگیزه ای برای دانستن یا بیشتر دانستن. حالا فکر کنید این انگیزه باعث علاقه مندی ما به خواندن بشود به صورت ثابت، پس باید از کرونا متشکر باشیم.

در این ایام من کتاب های جدیدی را که می خواندم، خلاصه نویسی کردم، خلاصه ای از عنوان و موضوع شخصیت پردازی ها و بعد قسمت مهم یعنی تحلیل زیر متن یا تحلیل موضوع، این کار ما را هم به نوشتن و هم به خواندن علاقه مند خواهد کرد که حتماً پیشنهاد می کنم به همه از جمله هم نسلانم انجامش دهند.

hmvd.ir: مجله همراهان | مجله خبری و ورزشی همراهان

nicepatogh.ir: مجله نایس پاتوق | مجله دورهمی گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96434

به "مطلوب خواندن کتاب برای بچه ها بهتر از زیاد خواندن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطلوب خواندن کتاب برای بچه ها بهتر از زیاد خواندن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید