معرفی دیدنی های ارومیه - بخش دوم

به گزارش مجله سرگرمی، دیدنی های ارومیه

دیدنی های ارومیه : ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی ، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال غرب ایران است از القاب این شهر می توان به پاریس ایران، شهر آب، دارالنشاط و شهر ادیان، مذاهب و اقوام اشاره نمود. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم ودر زمستان سرد می باشد.در تابستان درختان میوه ارومیه خیلی پر بار هستند که میوه های آن بسیار خوش طعم و طبیعی و اکثرا بدون استفاده از کودهای شیمیایی هستند.نقل مهمترین سوغات ارومیه است.مردم این شهر خیلی خون گرم هستند اگر قصد دارید تابستان سال جاری، سفری به ارومیه داشته باشید، پس با ما همراه باشید تا دیدنی های این شهر زیبا و شگفت انگیز را به شما بیشتر معرفی کنیم.

معرفی دیدنی های ارومیه - بخش دوم

مقالات بیشتر بخوانید :

+ دیدنی های ایران

+ راهنمای سفر به مشهد

+ رستوران های مشهد

+ دیدنی های مشهد

+ 7 روز خاطره انگیز در سفر به کیش

+ رستوران های کیش

+ دیدنی های کیش

+ جاذبه های دیدنی و بی نظیر قشم

+ مراکز خرید قشم

ارومیه جایی است که پیروان ادیان مختلف، از گذشته ها تا به امروز کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی نموده اند. آثار تاریخی این شهر نیز گواه این ادعا است. شاید بسیاری از افرادی که به شمال غرب سفر می نمایند، برای بازدید از ارومیه زمان کمی در نظر بگیرند، اما این شهر ناشناخته های بسیاری برای کشف و بازدید دارد که می تواند هر گردشگری را عاشق خود کند. ادامه مقاله را دنبال کنید تا دیگر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری ارومیه (رضائیه) را معرفی کنیم.

جاهای دیدنی ارومیه

بازار قدیمی از دیدنی های ارومیه

بازار قدیمی ارومیه در بافت تاریخی و قدیمی شهر، در جنوب شرقی ارومیه واقع شده است که در دوران حکومت صفویان ساخته شده و تا به امروز خون در رگ های آن جاری بوده و داد و ستد و تجارت ادامه دارد. این بازار با معماری ساده، طاق ها، چشمه ها و گنبدهای مختلفی دارد و دارای تیمچه ها، حمام ها، سراها و مساجد زیادی است که در دوران زندیان و قاجار در این بازار ساخته شده است.

در این بازار کنیسه ای هم برای یهودیان این منطقه وجود دارد. این بازار درها و دروازه های متعددی دارد که رفت و آمد را برای مردم آسان تر نموده است. راسته های مسگران، چاقوسازان، زرگران، فرش فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران از پررونق ترین راسته های بازار ارومیه هستند. بازار قدیمی ارومیه در سال 1362 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار دوشابچی خانا

بازار دوشابچی خانا یا بازار شیره فروشان ارومیه در میدان ولایت این شهر واقع شده است. قدمت این بازار به دوران صفویه می رسد و حدود 70 مغازه در 2 طرف آن صف بسته اند. دوشابچی خانا یکی از محله های قدیمی مشهور ارومیه است که از گذشته محل تهیه، فرآوری و فروش لوازم مربوط به دوشاب در این شهر است. در این محله و بازار، دوشاب یا همان شیره انگور تهیه و فراوری می گردد. این بازار با شماره 31369 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه راهنمایی

مدرسه راهنمایی یکی از مدارس قدیمی ارومیه است که در دوران قاجار ساخته شده است. این مدرسه در خیابان امام، کوچه امیرنظمی ارومیه واقع شده است. ساختمان این مدرسه قبلا خانه یکی از عظیمان ایل قاجار بود و در سال 1347 شمسی، توسط مالک جدید، تغییر کاربری داد. در این مدرسه کتیبه هایی وجود داشت که تخریب شده است، به همین دلیل تاریخ دقیق ساخت و اسم معمار آن تعیین نیست.

ضلع جنوبی صحن ساختمان، مهم ترین و باارزش ترین بخش مدرسه است. حیاط های مدرسه چهارگوش است و دیوارکشی آجری و پایه های سنگی و آجری دارد. طاق نماهای این بنا با آجر لعاب دار فیروزه ای تزئین شده است. مدرسه راهنمایی در 15 دی ماه 1375 با شماره 1831 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدرسه 22 بهمن

مدرسه 22 بهمن ارومیه در تقاطع خیابان امام و خیام شمالی واقع شده است و کی از مدارس تاریخی ارومیه محسوب می گردد. مدرسه 22 بهمن در اوایل دوران پهلوی، یعنی حدود 80 سال قبل ساخته شده است و حدود 5 هزار و 100 متر زیربنا دارد. این مدرسه در 7 اسفند 1385، با شماره 17727 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه هولاکوخان

قلعه هولاکوخان یکی از قلعه های تاریخی منطقه آذربایجان است که در شرق دریاچه ارومیه، در جزیره اسلامی واقع شده است. این قلعه در بلندی های روستای آق گنبد، در اسکله منتهی بین ارومیه و تبریز واقع شده است. در راستا آن نیز آب انبارهای زیادی وجود دارد که در دل کوه، به شکل عجیبی ساخته شده است؛ در کنار این آب انبارها جوی های آبی وجود دارد که هنگام بارندگی، آب را به سمت آب انبارها راهنمایی نموده و آب مورد احتیاج را در تمامی فصول سال تامین می نماید.

دیواره های قلعه هولاکوخان به طور کلی از سنگ ساخته شده است. این قلعه از نظر استحکامات، موقعیت و استقرار، شبیه قلعه های بابک، قهقهه و جوشون است. دسترسی به این قلعه آسان نیست و در 3 طرف آن را پرتگاه های خطرناک احاطه نموده است که این موقعیت، دفاع از قلعه را برای قلعه بانان آسان می ساخت.

قلعه بردوک

قلعه تاریخی بردوک در شش کیلومتری روستای بردوک (در 96 کیلومتری ارومیه) واقع شده است. زیر قوس دروازه ورودی این قلعه، کتیبه ای روی دو سنگ مرمر وجود دارد که قدمت قلعه بردوک روی آن، سال 1078 هجری قمری، همزمان با دوران صفویه ذکر شده است. به طور کلی این بنا شامل سه قسمت قلعه، مسجد و مقبره می گردد؛ قلعه عظیم روبروی مسجد واقع شده است که در ارتفاعات میانه کوهستان ساخته شده استو راه دست یابی به آن شیب تندی دارد. در بخش مرکزی قلعه چند بنای دیگر وجود دارد که با سنگ های چهارگوش و ملات شن و آهک ساخته شده و فقط یکی از آن ها سالم مانده، که به نظر می رسد از آن به عنوان آب انبار استفاده می شد.

کلیسای مار سرگیز

این کلیسا در 12 کیلومتری ارومیه(دیدنی های ارومیه) ، در دامنه کوه سیر واقع شده است. کلیسای مار سرگیز از نظر مذهبی، بسیار ارزشمند است و عموم مسیحیان، اعم از آشوری و ارامنه، آن را به عنوان زیارتگاه می شناسند. این کلیسا یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است و تمام دیوارها و سقف آن را با سنگ های نامنظم، به شکل ماهرانه ای و کاملا مستحکم ساخته اند. با توجه به سبک معماری این بنا و کتب مورخان آشوری، قدمت کلیسای مار سرگیز به قبل از اسلام می رسد. گفته می گردد زمانی که خسروپرویز بر رومیان پیروز شد، همسرش شیرین که مسیحی بود، دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد.

یخچال دوقوز پله (خانه آبگینه شهر ارومیه)

یخچال دوقوز پله در خیابان عسگرخان ارومیه، و در محله ای به همین نام واقع شده است. این بنا را می توان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی و ارومیه نامید. دوقوز کلمه ای ترکی و به معنی عدد نه است و به همین خاطر در برخی موارد آن را یخچال نه پله نیز می خوانند.

این یخچال در دوران قاجار ساخته شده است و از آن برای نگهداری و تامین یخ مورد احتیاج شهر در تابستان استفاده می شد. حتی مردم برای انجام برخی از مراسمات مانند چهارشنبه سوری به دور حوضچه ای که در نزدیکی یخچال است جمع می شدند، اما بعد از پیشرفت شهر ارومیه و صنعتی شدن شهر بلا استفاده ماند. امروزه این یخچال از نام دوقوز پله به خانه آبگینه شهر ارومیه تغییر نام داده و از آن به عنوان نمایشگاه استفاده می گردد.

کامپوزیت دندان ایمپلنت

hmvd.ir: مجله همراهان | مجله خبری و ورزشی همراهان

nicepatogh.ir: مجله نایس پاتوق | مجله دورهمی گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87511

به "معرفی دیدنی های ارومیه - بخش دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیدنی های ارومیه - بخش دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید