هفته گردشگری فرصتی است که همه اجزا و ارکان صنعت گردشگری بار دیگر آنالیز شوند

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، هفته گردشگری فرصتی است که همه اجزا و ارکان صنعت گردشگری بار دیگر آنالیز شوند.

هفته گردشگری فرصتی است که همه اجزا و ارکان صنعت گردشگری بار دیگر آنالیز شوند

هفته جهانگردی آغاز شد، 5 مهر (27 سپتامبر) روز دنیای جهانگردی است، سال جهانگردی از امروز آغاز می گردد تا 4 مهر (26 سپتامبر) سال آینده؛ امروز برای فعالان صنعت جهانگردی سال تحویل، دید و بازدید و تبریک و خدا قوت است و برای مدیران جهانگردی فرقی ندارد چه دولتی چه خصوصی و عمومی، آنالیز کارنامه و دستاوردهای یک سال گذشته است.

اما از آن طرف هفته جهانگردی برای مردم، سفر دوستان و جهانگردان حرفه ای آنالیز و خاطره ها و رویاهاست، آنالیز این نکته است که از مهر سال گذشته تا امروز چند بار سفر رفته اند، کجاها رفته اند، چقدر هزینه نموده اند، بیشتر چه نوع سفرهایی رفته اند، تاریخی، طبیعی، فرهنگی، معنوی، زیارتی؛ خارجی رفته اند یا سفر به همین شهر و روستاهای زیبای خودمان را تجربه نموده اند.

هفته جهانگردی شاید هم زمان این باشد که آنالیز نمایند کجاها نرفته اند، سال جاری حتما باید بروند. شیوه های تازه، مقاصد تازه، همسفران تازه را انتخاب نمایند، یا به روستاهای شگفت انگیز، شهرهای صنایع دستی، موزه ها و آثاری که به تازگی ثبت دنیای شده اند، بروند هر چه هست امروز زمان آن است که درباره جهانگردی و سفر اطلاعات بیشتری جمع کنیم، درباره اش بیشتر حرف بزنیم، عکسهای سفرهایمان را مرور کنیم، خاطرات سفر را ورق بزنیم، یادی از همسفران قدیمی کنیم.

اما گروههای دیگری هم هستند که روز دنیای جهانگردی برایشان روز خاصی است، هتلداران، مدیران بومگردی ها، راهنمایان تور، تورگردانان، مدیران دفاتر خدمات سفر، همه ارکان و اجزا ناوگان حمل نقل از هواپیما و قطار گرفته تا کشتی و اتوبوس. همه آنهایی که جزو مهم و موثری از این صنعت هستند، اینها که بیشتر متولی زیرساخت و تاسیسات هستند، کمی اهل چرتکه و محاسبه هم هستند، آمار برایشان مهم است؛ علاوه بر همه عشق و علاقه ای که به جهانگردی دارند ترازنامه های مالی خود را هم مرور می نمایند.

اما بخش دیگری هم هستند که کمتر دیده می شوند، هنرمندان صنایع دستی، موزه داران، مسئولان و کارکنان اقامتگاه های بین راهی، نیروی خدماتی سرویس های بهداشتی بین راهی، حتی آن نوجوانی روستای کویری که یک بطری آب معدنی را منصفانه و بدون افزایش قیمت می فروشد، لبهای از تشنگی خشکیده، آفتاب پوست صورتش را سوزانده اما حاضر نیست آب بخورد یا آن را گران بفروشد یا دخترکی که با هر سال سر جاده سربندهای غنچه گل به جهانگردان می فروشد و تنها نان آور خانه است.

صنعت جهانگردی افراد دیگری هم دارد، سرمایه گذاران. اینها افرادی هستند که زندگی خود را برای توسعه زیرساختهای سفر گذاشته اند، صنعتی که اگر چه سودآور است اما شنمایندگی خاص خود و ریسک های خاص خود را هم دارد، سرمایه گذارانی که منافع عمومی اقتصاد کلان و خرد کشورشان را در نظر می گیرند، برای ده ها تن اشتغال ایجاد می نمایند، با پرداخت مالیات به چرخه مالی یاری می نمایند و از همه مهمتر به اصول توسعه پایدار متعهدند، به فرهنگ محلی جوامع و محیط زیست احترام می گذارند و همه چیز را صرفا سود شخصی خود نمی بینند. در دنیا رو به توسعه و در هر صنعتی به این رویکرد می گویند سرمایه گذاری سبز.

سازمان دنیای جهانگردی ملل متحد (UNWTO) ضرورت توسعه جهانگردی در سال 2023 را منوط به سرمایه گذاری سبز نموده است، سرمایه گذاری سبز در صنعت جهانگردی را میتوان به حوزه های سرمایه گذاری در تأسیسات پایدار، انرژی های تتازهپذیر، حفاظت از منابع و منطقه ها فرهنگی و طبیعی، آموزش، اشتغالزایی و حمایت از جوامع محلی مرتبط دانست. سرمایه گذاری سبز در جهانگردی بر روی سه محور کلیدی سرمایه گذاری مردم محور (سرمایه گذاری در آموزش و ارتقای مهارت ها)، زمین محور (سرمایه گذاری در زیرساختها و تاسیسات سبز و کاهش روند تغییرات اقلیمی) و شکوفایی و نوآوری (سرمایه گذاری در نوآوری، فناوری و کارآفرینی) تاکید می نماید.

در واقع سازمان دنیای جهانگردی از سازمانهای بین المللی، دولت ها، نهادهای مالی و سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت نموده تا حول راهبرد تازه سرمایه گذاری سبز توسعه جهانگردی، مشارکت و اتفاق نظر داشته باشند.

از امروز تا مهر سال آینده هر جهانگردی در هر مقصدی از دنیا، الگوهای توسعه سفر و صنعت جهانگردی از نحوه خدمات تا اندازه و نوع سرمایه گذاری را بر مبانی توسعه پایدار و صنایع سبز ارزیابی می نمایند، طرح هایی بیشتر رصد می گردد که در زمان ایجاد و توسعه زیرساختها و تاسیساتی کوچکترین آسیبی برای منابع و منطقه ها فرهنگی و طبیعی ندارد، نوآورانه، و فناوانه است و البته همراه با کارآفرینی است. بی شک در این شرایط است که همه افراد جامعه خود را جزئی از این نوع صنعت می دانند و برای حفظ و رونق آن کوشش می نمایند.

هفته جهانگردی فرصتی است که همه فعالان، همه اجزا و ارکان صنعت جهانگردی بار دیگر آنالیز نمایند برای تسهیل سفر مردم و جذب جهانگرد خارجی برای راهنمایی سرمایه به این حوزه، چه کارهایی انجام داده اند و چه کارهایی باید انجام بدهند، چه کارهایی انجام نداده اند و چه کارهایی را دیگر نباید انجام بدهند، همه آنهایی که به سبز بودن این صنعت اعتقاد دارند، جهانگردی را یک حق مسلم می دانند و حقی متعلق به همه آنهایی که یا از سفر رفتن خاطره دارند یا برای سفر رفتن رویا.

منبع: همگردی
انتشار: 10 تیر 1402 بروزرسانی: 15 مهر 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164564

به "هفته گردشگری فرصتی است که همه اجزا و ارکان صنعت گردشگری بار دیگر آنالیز شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته گردشگری فرصتی است که همه اجزا و ارکان صنعت گردشگری بار دیگر آنالیز شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید