پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان است

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان است.

پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان است

فریبا نعمتی، کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه مهارت پخت این غذای سنتی قرار است در لیست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد، گفت: پتله پلو (patleh polo) یکی از غذاهای سنتی استان همدان است که بویژه در شهرستانهای تویسرکان و ملایر طبخ می گردد. پتله (patleh) در گویش محلی به معنی بلغور است. همدانی ها همان گندم خرد شده اما پخته را پتله گویند.

او اضافه نمود: پتله پلو غذای بسیار خوشمزه و مقوی است که با نوشیدنی شربت شیره خورده می گردد. این غذا در بیشتر مهمانی ها و دورهمی ها به مناسبت های مختلف بویژه جشن، اعیاد و شب چله تهیه می گردد.

نعمتی با بیان اینکه پتله را زنان آماده می نمایند، اضافه نمود: برای تهیه پتله در وهله اول گندم را شسته و می پزند. سپس گندم پخته شده را روی پارچه ای ریخته و جلوی آفتاب در چند روز خشک می نمایند. دوباره گندم خشک شده را در آب خیس نموده با وردنه روی آن می کوبند تا پوسته گندم جدا گردد. دوباره گندم را روی پارچه ریخته و آن را جلوی آفتاب خشک می نمایند تا بلغور برای پخت آماده گردد.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان درباره تهیه پتله پلو گفت: برای تهیه این غذا ابتدا بلغور یا پتله را به مدت 20 دقیقه در آب جوش می ریزند تا کمی پخته گردد. سپس برنج را اضافه می نمایند. بعد از اینکه پتله و برنج نیم پخت شد، سیب زمینی نگینی شده را به مواد اضافه می نمایند و بعد از چند دقیقه برنج را آبکش نموده و در قابلمه ریخته و میگذارند تا پلو کاملا دم بکشد. در این فاصله گوشت خرد شده را پخته به همراه پیاز داغ و میزانی کشمش در ماهی تابه با روغن حیوانی تفت می دهند و به دلخواه داخل برنج یا هنگام سرو در دیس با برنج مخلوط می نمایند. البته، برخی ها نیز به دلخواه گوشت چرخ نموده را به صورت کوفته قلقلی سرخ نموده و در کنار پلو سرو می نمایند.

نعمتی گفت: در گذشته که برنج به فراوانی یافت نمیشد، میزان بلغور بیشتر از برنج بود. اما امروزه میزان برنج و پتله را یکسان در نظر می گیرند.

منبع: همگردی
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164502

به "پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان است" امتیاز دهید

1 کاربر به "پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتله پلو یکی از غذاهای سنتی استان همدان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید