چگونه از بروز سردرد در ایام روزه داری پیشگیری کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، روزه داران آب و مایعات کافی بنوشند، بعلاوه مصرف سبزیجات در وعده سحری یاری نماینده است از سویی روزه داران در ماه مبارک رمضان برنامه خود را طوری تنظیم نمایند تا خواب و استراحت کافی داشته باشند.

چگونه از بروز سردرد در ایام روزه داری پیشگیری کنیم؟

کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان راه های پیشگیری از بروز سردرد در ایام روزه داری را تشریح کرد و گفت: روزه داران آب و مایعات کافی بنوشند.

فاطمه غفوری با اشاره به راه های جلوگیری از بروز سردرد در ایام روزه داری اظهار کرد: سردرد در ایام روزه داری به دلایل مختلف اعم از عادت به کافئین و تنباکو و قطع آن، خستگی و عدم استراحت و خواب کافی به دلیل فعالیت زیاد، از دست دادن آب بدن، گرسنگی و اُفت قند خون یا افت فشار خون به وجود می آید.

وی با بیان اینکه ممکن است سردرد های میگرنی نیز در ایام روزه داری تشدید گردد، اضافه نمود: با توجه به اینکه کاهش قند خون و کم آبی موجب افزایش اسید های چرب آزاد خون شده و به طور مستقیم اثر شدیدی بر آزادسازی کانکولامین ها در موارد میگرن می گردد، اما حتی این افراد نیز با هدایت و یاری پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو می توانند روزه بگیرند.

کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به راه های پیشگیری از سردرد در ایام روزه داری، اعلام کرد: روزه داران آب و مایعات کافی بنوشند، بعلاوه مصرف سبزیجات در وعده سحری یاری نماینده است از سویی روزه داران در ماه مبارک رمضان برنامه خود را طوری تنظیم نمایند تا خواب و استراحت کافی داشته باشند.

غفوری با اشاره به اینکه حضور کمتر در معرض نور خورشید برای جلوگیری از بروز سردرد یاری نماینده است، گفت: روزه داران در صورتی که مجبور به حضور در معرض نور خورشید شدند از عینک و کلاه استفاده نمایند، بعلاوه فعالیت های بدنی و ورزش در معرض نور خورشید انجام نگردد.

وی با بیان اینکه استعمال سیگار یک تا دو هفته قبل از ماه رمضان باید ترک و یا به حداقل رسانده گردد، توضیح داد: مصرف قهوه و چای پررنگ قبل از ماه رمضان کم کم کاهش یابد، بعلاوه گاهی مصرف یک قرص مسکن در وعده سحری می تواند یاری نماینده باشد البته اگر سردرد به دلیل افت فشار خون بسیار جدی باشد باید روزه را شکست.

کارشناس مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روزه داری در مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی اشاره نمود و شرح داد: روزه داری و رعایت برنامه غذایی صحیح با کاهش عوامل خطر مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی های خون و نکشیدن سیگار موحب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی می گردد، اما در خصوص کسانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند موضوع متفاوت بوده و روزه داری در این افراد منوط به تشخیص پزشک با توجه به شرایط اختصاصی بیمار است.

غفوری متذکر شد: بیمارانی که برای کنترل بیماری خود به طور منظم و در ساعات معینی در وسط روز دارو مصرف می نمایند نباید روزه بگیرند، بیماران قلبی نیز باید به تداخلات دارو و غذا توجه نموده و به طور دقیق به توصیه های پزشک معالج خود عمل نمایند البته آن دسته از بیماران قلبی که سابقه جراحی با استنت گذاری دارند با اجازه پزشک معالج منعی برای روزه داری ندارند.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164496

به "چگونه از بروز سردرد در ایام روزه داری پیشگیری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از بروز سردرد در ایام روزه داری پیشگیری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید