طرز تهیه خوشمزه باقلا قاتق؛ غذای سنتی شمال ایران

به گزارش مجله سرگرمی، باقلا قاتق یا باقلا قاتوق، یکی از غذاهای محلی و سنتی شمال ایران، بویژه در استان‌های گیلان و مازندران است. این غذای خوشمزه و مقوی با مواد ساده ولی پرخاصیت تهیه می‌شود و می‌تواند یک وعده غذایی سیرکننده و پرانرژی باشد. در ماه مبارک رمضان نیز مصرف این غذا به دلیل داشتن فیبر و پروتئین فراوان، توصیه می‌شود.

طرز تهیه خوشمزه باقلا قاتق؛ غذای سنتی شمال ایران

منبع مقاله: طرز تهیه خورشت باقلا قاتق مجلسی رشتی

باقلا قاتق یا باقلا قاتوق از جمله است که گیلانی ها تبحر خاصی در پخت آن دارند. یک خوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده ترین مواد پخته می گردد و یک و حبوبات بسیار مقوی و سیر کننده است. به نظر می رسد میل کردن غذاهای ایرانی مثل باقلا خورشت برای افطار یا سحر ماه رمضان به خاطر میزان فراوان فیبر و پروتئین ساعات بیشتری شما را سیر و پر انرژی نگه دارد، به همین علت باقلا قاتق یک است.

طرز تهیه خورشت باقلا قاتق

باقلاقاتق غذای شمالی با لوبیا سفید است. در این غذا از باقلا رشتی (پاچ باقلا) استفاده می گردد. با طرز درست کردن باقلاقاتق همراه ما باشید.

مواد لازم باقلاقاتق خوشمزه برای 6 نفر

  • پاچ باقلا رشتی (لوبیای کشاورزی): 500 گرم
  • سیر خرده شده یا له شده: 4 حبه
  • شوید خشک: 4 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • آب: 2 یا 3 لیوان
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان دلخواه
  • روغن: به میزان لازم

مراحل آموزش درست کردن باقلاقاتق

با مراحل طرز تهیه باقالی قاتوق همراه ما باشید.

مرحله اول؛ لوبیاهای باقلا قاتق را خیس کنید

برای طرز تهیه باقالی قاتق رشتی یا شمالی برخلاف اسمش احتیاجی به باقلا ندارید. در حقیقت برای طرز تهیه خورش باقلا باید از لوبیا کشاورزی یا لوبیا رشتی که به زبان محلی به آن پاچ باقلا می گویند بهره ببرید. ابتدا باید لوبیاها را خیس کنید. 4 الی 5 ساعت کافی است و در این فاصله دو بار آب آن ها را عوض کنید.

مرحله دوم؛ پوست لوبیاها را بگیرید

بعد از این مدت و قبل از پختن باقلا قاتق لوبیاها را آبکش کنید تا آب اضافی آن ها گرفته گردد. پوست لوبیاها را بگیرید و آن ها از وسط دو نیم کنید.

مرحله سوم؛ آماده سازی مواد خورش باقلا قاتق

برای پخت خورشت باقلا قاتق رشتی در یک قابلمه میزانی روغن بریزید و 4 عدد سیر رنده شده یا له شده را در روغن تفت دهید در حدی که زیاد بوی سیر بلند نگردد و سیرها نسوزند. به جای روغن مایع می توانید از روغن حیوانی بهره ببرید این بستگی به ذائقه شما دارد. میزان سیر هم به ذائقه شما بستگی دارد. می توانید از سیر بیشتری اضافه کنید.

سیرها که تفت خورد و کمی بوی سیر بلند شد، لوبیاهای آبکش شده را اضافه کنید و تفت بدهید. زردچوبه و شوید تازه یا خشک که سبزی باقلاقاتق است را هم اضافه کنید و تمام مواد داخل قابلمه را تفت دهید.

ده دقیقه زمان برای تفت کافی است. در مرحله بعد آب را اضافه کنید و وقتی که آب به جوش آمد شعله گاز را کم کنید تا روی حرارت ملایم گاز لوبیاها خوب بپزند.

مرحله چهارم؛ جا افتادن خورش باقلا قاتق

پخت لوبیا کشاورزی زمان زیادی احتیاج ندارید حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت زمان کافی است. در اواسط پخت خورش نمک و فلفل آن را میزان کنید.

مرحله پنجم؛ شکستن تخم مرغ در باقلا قاتق

وقتی که لوبیاها پخت و آب خورشت به میزان دلخواهتان رسید تخم مرغ ها را داخل باقلا قاتق بشکنید. بهتر است تخم مرغ ها را هم نزنید تا درسته بمانند و خورشت شکل زیباتر و رسمی تری داشته باشد.

این بود درست کردن باقالی قاتق! به همین راحتی! نوش جانتان. این غذای ایرانی را با برنج سرو کنید.

فوت و فن های مهم پخت خورشت باقلا قاتق رشتی

با نکات ریز خورشت باقلاقاتوق که همچون عکس باقالی قاتق خوشمزه و دلچسب باشد، همراه ما باشید.

  • به جای آب می توانید از آب مرغ برای پخت خورشت باقلا قاتق رسمی بهره ببرید. البته استفاده از آب مرغ برای پخت این خورش مرسوم نیست اما طعم خوشمزه آن را دو چندان می نماید. اگر آب مرغ ندارید یک عدد عصاره مرغ به آب اضافه کنید و سپس نمک خورش را میزان کنید.
  • بهتر است ابتدا تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید و زمانی که از سالم بودن آن ها مطمئن شدید در خورش بریزید.
  • برای درست کردن باقلا قاتق به جای شوید خشک از شوید تازه هم می توانید بهره ببرید.
  • به جای لوبیا کشاورزی از باقالی تازه هم می توانید بهره ببرید.
  • طرز تهیه باقلا قاتق شهرهای مختلف مازندران هم مثل باقلا قاتق گیلانی و رشتی است.
  • باقلا قاتق را با سیر ترشی و برنج کته سرو کنید.
  • در استان گیلان رسم است که بعضی غذاها را با ماهی شور به عنوان چاشنی سرو می نماید. یکی از این غذاها باقالی قاتق است.
  • طرز تهیه باقلا قاتق با ماهی شور دودی هم مرسوم است. برای این کار باید یک تکه ماهی شور را در یک کاسه مقاوم به حرارت قرار دهید. موقع دم کردن برنج کاسه ماهی شور را روی برنج بگذارید. درب قابلمه برنج را با دم کنی بپوشانید. صبر کنید تا برنج با ماهی شور دم بکشد. موقع سرو برنج ماهی شور را به عنوان چاشنی روی برنج تکه تکه کنید.
  • اگر باقلا قاتق را با ماهی شور دودی روی برنج سرو می کنید حتما خورش باقلا قاتق را کم نمک درست کنید یا اصلا نمک به آن اضافه نکنید. در واقع ماهی شور به عنوان چاشنی و نمک خورش باقلا قاتق به کار می رود. بهتر است برنج را هم کم نمک درست کنید.

نکات تکمیلی

1: مواد لازم برای تهیه باقلا قاتق برای 6 نفر عبارتند از: 500 گرم لوبیای کشاورزی (پاچ باقلا رشتی)، 4 حبه سیر خرد شده یا له شده، 4 قاشق غذاخوری شوید خشک، 2 عدد تخم مرغ، 2 تا 3 لیوان آب، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان دلخواه و روغن به مقدار لازم.

2: برای شروع تهیه باقلا قاتق، ابتدا لوبیاها را 4 تا 5 ساعت خیس کنید و در این مدت، دو بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس لوبیاها را آبکش کرده و پوست آن‌ها را بگیرید و از وسط دو نیم کنید.

3: در یک قابلمه، مقداری روغن را گرم کنید و سیرهای له شده یا رنده شده را در آن تفت دهید تا بوی سیر ملایمی بلند شود. سپس لوبیاهای آماده شده را اضافه کرده و همراه با زردچوبه و شوید تازه یا خشک، همه مواد را حدود 10 دقیقه تفت دهید.

4: پس از تفت دادن مواد، آب را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید تا لوبیاها در حرارت ملایم به خوبی بپزند. پخت لوبیاهای کشاورزی حدود 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

5: در اواسط پخت، نمک و فلفل را به میزان دلخواه به خورش اضافه کنید. وقتی لوبیاها پخته شدند و آب خورش به میزان دلخواه رسید، تخم مرغ‌ها را درون قابلمه بشکنید، بدون اینکه آن‌ها را هم بزنید تا شکل زیبایی داشته باشند.

6:باقلا قاتق را می‌توانید با برنج سرو کنید. برای طعم بهتر، می‌توانید از آب مرغ یا عصاره مرغ در پخت آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای شوید خشک، از شوید تازه یا باقلای تازه نیز بهره ببرید.

7: در برخی مناطق شمالی ایران، رسم است که باقلا قاتق را با ماهی شور یا ماهی دودی به عنوان چاشنی سرو کنند. برای این منظور، یک تکه ماهی شور را در کنار برنج قرار می‌دهند تا با بخار برنج دم بکشد و طعم ماهی به برنج بدهد.

8: در صورت استفاده از ماهی شور یا دودی به عنوان چاشنی، بهتر است خورش باقلا قاتق را کم‌نمک یا بدون نمک تهیه کنید، زیرا ماهی شور به عنوان نمک غذا عمل می‌کند. همچنین برنج را نیز کم‌نمک بپزید.

9: باقلا قاتق یکی از غذاهای سنتی و محبوب مردم شمال ایران است که با مواد ساده ولی خوشمزه و مقوی تهیه می‌شود. این غذا می‌تواند یک وعده غذایی کامل و سیرکننده باشد که انرژی زیادی به بدن می‌دهد.

10: تهیه باقلا قاتق روشی ساده و آسان دارد و می‌توان با افزودن مواد دیگر مانند ماهی شور یا دودی، طعم آن را متنوع‌تر کرد. این غذای سنتی شمالی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای افطار یا سحری در ماه رمضان باشد.

سخن پایانی

باقلا قاتق، غذای سنتی و خوشمزه شمال ایران، با مواد ساده ولی پرخاصیت تهیه می‌شود و می‌تواند یک وعده غذایی کامل و سیرکننده باشد. این غذای سالم و مقوی، حاوی مقادیر زیادی فیبر و پروتئین است و انتخاب مناسبی برای افطار یا سحری در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه را امتحان کنید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

انتشار: 2 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163038

به "طرز تهیه خوشمزه باقلا قاتق؛ غذای سنتی شمال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خوشمزه باقلا قاتق؛ غذای سنتی شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید